Blood And Music Part 4

''Lawanya bilik ini !''
Maria terkesima seketika melihat bilik muzik yang.... agak usang . Bilik yang menakutkan ! Dipenuhi dengan sawang sana sini . Kerusi baldu merah yang berdebu . Kain langsir sudah tercarik dan terkoyak . tidak ubah seperti rumah berhantu ! 
Maria : saya sukakan bilik ni :D saya dah lama impikan bilik sebegini tapi sayang mama saya tak bagi sebab nampak menakutkan sangat ~
mata bundar Maria melilau sekeliling bilik itu dengan rasa takjubnya . Adam di belakangnya cuma tersengih dan menggeleng kepala melihat gelagat kawannya itu . Kalau dah nama ''budak hantu'' , memang benda yang seangkatan dengan tengkorak , hantu , hitam , gothic adalah barang yang obses untuk Maria . tiba-tiba , Maria ternampak sesuatu objek yang besar ditutupi dengan kain berwarna putih . 
Maria : apa dekat dalam kain ni ? o.O
Adam : cubalah buka :)
Maria memandang kosong lalu menarik kain itu......
Sebuah piano berwarna putih yang berdebu itu ....
Maria : Wow ! awak tahu , saya sudah lama tidak bermain piano sejak darjah 6 lagi .
Adam : Ya , saya tahu itu . saya ada waktu kejadian itu :)
Maria : haaa ? Maksud awak ? o.O
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mama : Anak mama sudah comel ^^
Maria yang berumur 12 tahun itu bermasam muka namun penampilannya yang bergaun berwarna putih dan bercekak merah jambu .
Mama : Anak mama janganlah buat muka begitu . tak comel lah sayang .
Maria : Maria taknak pergi bertanding . Maria takut maa.... 
Mama : Maria , awak boleh lakukan . Maria kan sudah banyak berlatih dengan cikgu kamu di sekolah bukan ? Maria pun main dengan bagus sekali . 
Maria : tapi Maria takut sangatlah . 
Maria terkenal dengan sifatnya yang darah gemuruh . disuruh menjawab jawapan di hadapan papan putih pun kaki sudah menjadi jeli . walaupun dia sudah dikenali ramai di sekolah dengan sifat lemah-lembutnya , kepandaiannya , dia masih tetap dengan kurang rasa keyakinannya dalam diri . namun begitu , dia dapat mengawal gemuruhnya dengan baik sekali . tiba-tiba seorang lelaki muda datang kepada mereka .
Lelaki muda : Baiklah adik Maria Binti Helmi , awak perlu bersedia selepas ini untuk giliran awak seterusnya ^^
Maria : mama , Maria taknak . Maria nak tarik diri T_T
Mama : Maria , jangan nak buat perangai . pergi sahajalah . bayangkan tiada orang di bawah itu . ingatkan mama dan papa ada ya :)
Maria tersengih . Dia terlupa akan perihal papa kesayangannya itu . Mamanya sudah menghela nafas lega apabila melihat Maria sudah tidak membuat mimik muka yang tidak menyenangkan itu . 
Maria : Baiklah , Maria pergi dahulu ya ma . doakan Maria dapat bermain dengan baik nanti :)
Mama : kalah pun tidak mengapa , asalkan kamu dapat buat terbaik untuk penonton-2 yang ada nanti . mama yakin kamu boleh !
Maria tersenyum manis . Lagi bertambah manis anak gadis itu daripada wajah muram seperti tadi . Maria segera berlalu pergi kerana selepas ini giliran dia pula untuk mempersembahkan alunan muziknya kepada si halwa telinga di dalam dewan itu . 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
''Selepas itu , apa yang terjadi Maria ?''
Adam membersihkan sedikit bilik yang agak 'berhantu' itu . namun , dia tidak bersihkan sepenuhnya kerana dia pasti Maria akan memarahinya . Maria terlalu mengimpikan bilik ini . jadi , tidak mengapalah .

Maria : saya waktu itu sudah bersemangat dan yakin dengan apa yang akan lakukan pada waktu itu . tapi malang tak berbau , saya pelik mengapa bunyi yang saya tekan kedengaran sumbang . semua orang mula bising dan komen akan cara saya bermain . saya rasa sangat sedih waktu itu . saya melarikan diri daripada dewan sehinggakan mama saya risau tentang saya kerana saya pergi tanpa memberitahunya . saya waktu itu sedang menangis akan perkara memalukan itu . 
sejak daripada itu , saya takut dengan semua orang . semua orang telah meminggirkan saya dan memulaukan saya . semua orang memikirkan saya ini tidak ada kesefahaman tentang muzik padahal hidup saya ibarat suram kalau tiada bunyi alunan muzik . selain itu , saya jadi 'budak hantu' sebab kejadian tersebutlah :)
Adam : o.O , awak tak rasa macam pelik ke dengan cara awak ini ?
Maria : mula-2 tu memanglah pelik , tapi lama-2 boleh tahan juga jadi 'budak hantu' . saya tak kisah orang nak cakap apa pasal saya sebab mereka cuba cakap pasal saya dari belakang . tiada siapa nak datang nasihat kepada saya . 
Adam : kalau macam tu , mari saya nasihatkan awak ya . Awak janganlah jadi begini . Awak tahu tak awak sebenarnya sangat istimewa Maria . awak ada kekuatan yang lain daripada kawan-2 dekat kelas tadi . saya sangat bangga dengan awak . 
Maria : beri saya masa dulu awak .

Keadaan waktu agak hambar . dua makhluk itu diam membisu sambil melayan perasaan . tiba-tiba , Adam memainkan sebuah lagu , River FLows In You . lagu ini digubah oleh seorang pianist yang popular di Jepun , Yiruma . Maria sangat meminati cara Yiruma memainkan piano dan juga melodi lagu yang dihasilkan . 
Tanpa sedari , Maria terlihat Adam .... menangis ! Adam sudah tertunduk-tunduk . Maria hairan akan tindakan Adam itu . 

Maria : Adam , kenapa dengan awak ?
Adam : Awak tak rasa saya ni tak berguna ke ?
Maria : Maksud awak ?
Adam : saya tak macam awak .
Maria : apa maksud awak ini ? cuba terangkan satu persatu . 
Adam : Maria , hati saya telah hilang .
Maria : hilang ???
bersambung.......

Jangan Copy ! Thanks sudi baca :)

No comments:

Post a Comment